Kan ik spullen komen brengen?
Ja, dat kan bij elke winkel tijdens onze openingstijden. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken, de innamebalie is gewoon open.
Let op: de spullen moeten geschikt zijn voor hergebruik, dus SCHOON, HEEL en VERKOOPBAAR. Wat wij hieronder verstaan, lees je hier.
Kan ik een afspraak maken om spullen op te laten halen?
Dat kan zeker! Controleer vooraf wel even of wij uw spullen in kunnen nemen, om teleurstelling te voorkomen. Een ophaalafspraak maken kan gemakkelijk online of door ons onder openingstijden te bellen op 088 – 676 43 89.
Wat zijn de kosten voor bezorging na aankoop?
De bezorgkosten zijn €25,-. Elke vestiging heeft een andere bezorgregio. Je kunt in het filiaal informeren naar de mogelijkheden voor jouw woonplaats.
Kan ik telefonisch een artikel laten reserveren?
Nee, je kan dit alleen in de winkel doen. Reserveringskosten zijn € 2,50 voor 24 uur reserveren. Deze kosten worden verrekend wanneer je het artikel aankoopt.
Kan ik Opnieuw & Co bellen om te vragen of er een bepaald artikel in de winkel aanwezig is?
Nee, dat kan helaas niet. Daarvoor zijn de winkels te groot en wisselt het assortiment veel te snel. Je moet hiervoor zelf gezellig komen struinen.
Kan ik bij Opnieuw & Co werken?
Jazeker! Er zijn verschillende mogelijkheden. Voor een betaalde baan kun je een kijkje nemen bij de vacatures. Vrijwilligers kunnen we ook altijd gebruiken. Klik hier voor meer informatie of stuur hiervoor een mail naar vacature@opnieuwenco.nl.
Waarom kan ik niet contant betalen bij Opnieuw & Co?
Veel mensen denken dat we wettelijk verplicht zijn om contant geld te accepteren. Dat is niet het geval. Als bedrijf heb je zelf de keuze en vrijheid om dit wel of niet te accepteren. Wij hebben om diverse redenen gekozen geen contante betalingen meer te verrichten:
- Uit veiligheid voor jou en voor ons. Wij hebben een paar jaar geleden helaas te maken gehad met een overval en meerdere inbraken. Door geen contant geld meer “in huis te hebben”, is het een stuk veiliger voor ons allemaal!
- Uit kostenoverweging; het opmaken van de kassa, het afstorten, verzekeren van contant geld, etc. kost veel tijd én geld. Deze besparing gebruiken we voor het realiseren van onze sociale doelstellingen.
- Tijdens de coronapandemie moesten we bewuster omgaan met onze hygiëne. Pinnen kan contactloos, waardoor er ook minder contact is tussen de klant en de verkoper.
Waarom nemen jullie niet alle aangeboden spullen aan?
Eigenlijk is dit een kwestie van vraag en aanbod, net als bij andere winkels. We willen natuurlijk dat onze winkels vol staan met spullen die mensen graag willen hebben. Dat maakt snuffelen tussen de vele tienduizenden artikelen zo aantrekkelijk. Voor spullen, waarvan gebleken is dat niemand ze koopt, hebben we geen plek. Als we onverkoopbare spullen wél zouden aannemen, raken onze opslagloodsen vol en hebben we geen ruimte meer voor leuke spullen!
Bovendien, om van onverkoopbare spullen af te komen, moeten wij heel veel geld betalen. Zo kost ons het afvoeren van 1m3 (één kuub) aan afval/materiaal ons € 180,-. Dit geld besteden we veel liever aan bijvoorbeeld begeleiding van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Welke spullen nemen jullie niet aan?
Alles moet natuurlijk schoon en heel zijn. Kapotte of incomplete spullen wil niemand. Maar er is gebleken dat er ook andere spullen zijn die mensen tegenwoordig niet meer willen, terwijl ze nog wel goed zijn. Voorbeelden zijn:
- Donker, zwaar eiken meubelen
- Notenhouten meubelen
- Elektrische lattenbodems
Ook zijn er artikelen die wij om verschillende redenen niet goed kunnen verwerken. Om de lijst te zien om welke artikelen het gaat, klik dan hier.
Jullie krijgen toch alles gratis, waarom zijn jullie prijzen dan niet veel lager?
Het klopt dat we alle spullen die in onze winkels staan, gratis hebben gekregen. Maar voordat deze artikelen in de winkel staan, hebben we al best veel kosten gemaakt. Denk hierbij aan het ophalen van spullen met onze vrachtwagens, de opslag, het sorteren, schoonmaken, controleren en het prijzen van de artikelen. Hiervoor en in de winkels zelf zijn ontzettend veel handen nodig. Ook zijn we een hoop kosten kwijt aan de huur van de winkel- en opslagpanden en aan alle energie die nodig is.
Waaraan wordt de opbrengst van Opnieuw & Co besteed?
Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn in hoe wij onze opbrengst besteden. Onze jaarverslagen publiceren wij dan ook op onze website. Daarin staat in eenvoudige woorden en grafieken waaraan wij onze opbrengst uitgeven. Klik hier voor het jaarverslag van 2023.